PIM Trendrapport 2022: Inclusiviteit is niet voor iedereen

Algemeen 24 januari 2022 om 10:15 door PIM Redactie

Hoe merken kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid

PIM Trendrapport 2022: Inclusiviteit is niet voor iedereen

03_pim_cover (1).jpg

Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert op 8 februari tijdens het PIM Trend Fest het 17e trendrapport. Thema van het door inclusiviteitsdeskundige en onafhankelijk creatief strateeg Nadine Ridder geschreven rapport: de inclusieve maatschappij en de rol die merken daarin kunnen spelen. Een thema dat nieuwe lading kreeg door de moord op George Floyd door een politieagent in de Verenigde Staten en de daarop wereldwijd volgende protesten. Merken, bedrijven en marketeers zien zich voor een uitdagende rol gesteld: om waarde te creëren en onderdeel te zijn van de oplossing in plaats van het probleem.

Veel bedrijven hebben het gevoel hebben dat ze 'iets' moeten met diversiteit en inclusie. Toch zoeken zij nog te vaak naar een quick fix. Echte verandering zit niet in één werknemer met een andere achtergrond of een campagne met iemand van kleur erin. Voldoende diversiteit moet in de eerste plaats intern te vinden zijn en verschillende perspectieven moeten ruimte krijgen impact te maken - in alle lagen van de organisatie. Om een inclusief merk te worden, is het essentieel een inclusieve organisatie te zijn.  

Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid

"Werken aan Diversity, Equality and Inclusion is geen tijdelijke inspanning en ook geen project voor de HR-afdeling, maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes", zegt auteur van het rapport Nadine Ridder. "Voor organisaties met een inclusieve cultuur liggen de voordelen voor het oprapen. Zo is het 2x meer aannemelijk dat zij financiële doelen behalen, 3x meer aannemelijk dat zij goed presteren en maar liefst 6x aannemelijker dat zij innovatief en agile zijn." 

Traditionele marketing is niet inclusief  

“Het PIM Trendrapport biedt een indringend beeld van de huidige status quo als het op diversiteit en inclusiviteit aankomt”, zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. "Het is tijd voor duurzame oplossingen voor de problemen waarmee veel mensen en de maatschappij worden geconfronteerd. Binnen dit paradigma is een belangrijke rol voor ons als marketeers weggelegd. Het trendrapport kan als een mooi startpunt voor gesprek en versnelling in actie dienen." 

PIM Trend Fest met o.a. Lush en Greenberry 

Het rapport verschijnt op 8 februari en wordt tijdens het online PIM Trend Fest gepresenteerd door Nadine Ridder, met learnings en best practices door Alain Dujardin (Creative Director & Partner, Greenberry) met genodigde Jellie Tiemersma (Eigenaar Personal Too) en Ruby Lee van Hoorn (Brand Communications Lead, Lush). Onder leiding van gastheer Stephan Alspeer vertalen zij de conclusies van het rapport naar de praktijk van de marketeer en nodigen ze marketeers uit om hun ervaringen te delen. Aanmelden voor het online PIM Trend Fest kan op deze pagina.

Over Nadine Ridder 

Nadines missie voor gelijkwaardigheid staat aan de basis van alles wat zij doet. Als kind met een biculturele achtergrond leerde zij van jongs af aan dat mensen vaak beoordeeld worden op één aspect van hun identiteit. Ze wordt gedreven door het inzicht dat dit behalve schadelijk voor individuen, ook ons collectieve potentieel beperkt. Daarom zet zij zich in om individuen en organisaties bewust te maken van het belang van meer gelijkwaardigheid en ze te voorzien van tools om dit te bewerkstelligen. Ze werkt als onafhankelijk creatief strateeg, spreker, schrijver en moderator en geeft trainingen op het gebied van gelijkwaardigheid. www.nadineridder.com

Andere trendrapporten

Visies , Algemeen

Inspirerende editie van de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zet de toon voor de toekomst van marketing

14 november 2024
Gorinchem, 14 november 2024 – De PIM Marketingliteratuurprijs vanPlatform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar het boek Do Tell, gesc…
Visies , Interview , Algemeen

Blog - Irma Bollen in gesprek met Wim Vermeulen

5 november 2024
In de snel veranderende marketingwereld staan teams voor een dubbele uitdaging: de groeiende impact van AI en de noodzaak van duurzaamheid. Tijdens he…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox